GUIÓ TÈCNIC
SEQ.
|
PLA
|
IMATGE
|
SO
|
TEXT
|
T.
|
Escena 1: Presentació
|
PE
|
Fons negre amb el títol.
|
Música
|
Projecte divulgadors de ciència: La Bipolaritat
|
3’’
|
Escena 2:
Introducció cervell
|
PE
|
Connexions entre neurones senyalant només les parts que esmentem.
|
Explicació
|
El cervell humà funciona gràcies a neurones i connexions entre elles (a través de neurotransmissors). Els neurotransmissors són substàncies químiques que fan la funció de transmetre informació d’una neurona a una altra. L’alteració de la quantitat d’aquests neurotransmissors pot provocar trastorns o malalties, com ara la bipolaritat.
| |
Escena 3: Introducció bipolaritat
|
PE
|
Animació d’un stickman canviant de mania a depressió
|
Explicació
|
La bipolaritat és un trastorn de l’estat d’ànim que fa oscil·lar l’afectat entre la mania i la depressió.
| |
Escena 4: Mania externament
|
PE
|
Stickman caminant i actuant com un maníac (sortint de festa, fent compres estúpides, no dormint…)
|
Explicació
|
Els símptomes de la mania solen ser: ego desmesurat, disminució de la necessitat de dormir, augment de l’activitat social, distracció, més parlador de l’habitual…
En alguns casos es manifesta una mania en grau menor: s’anomena Hipomania.
| |
Escena 5: Mania internament (neurtrns normal)
|
PPP
|
Animació: s’acosta al cervell del stickman i apareix una taula amb els neurotransmissors i les seves quantitats normals.
|
Explicació
|
La mania internament ens produeix una variació de quantitats de neurotransmissors.
En aquesta taula es veuen representats els nivells normals de quantitat d’aquests neurotransmissors en una persona.
| |
Escena 6: Mania internament (neurotrans. mania)
|
PPP
|
La gràfica canvia, indicant els valors anteriors, i varia als nivells d’una persona maníaca.*
|
Explicació
|
I ara ens nivells d’una persona maníaca.
Els nivells de Glutamat, GABA i Noradrenalina disminueixen, els de Serotonina es mantenen i els de Dopamina augmenten. Aquesta desigualtat, on els neurotransmissors que provoquen felicitat tenen nivells més alts, té com a resultat una energia
| |
Escena 7: Depressió externament
|
PE
|
Stickman deprimit (tancat a casa, estirat al sofà, plorant, sense menjar…)
|
Explicació
|
Una persona amb depressió perd l’interès en les activitats, perd la gana, o ,al contrari, li augmenta, pateix insomni, pèrdua d’energia, sensació de malestar...
| |
Escena 8: Depressió internament (neurotransmissors normals)
|
PPP
|
Animació: s’acosta al cervell del stickman i apareix una taula amb els neurotransmissors i les seves quantitats normals.
|
Explicació
|
Aquest són els nivells normals, que ja hem vist abans.
| |
Escena 9: Depressió internament (neurotransmissors depressió)
|
PPP
|
La gràfica canvia, indicant els valors anteriors, i varia als nivells d’una persona maníaca.*
|
Explicació
|
Els nivells de quantitat de neurotransmissors han disminuït en tots els casos. Per això les persones amb depressió no tenen de ganes de res, no mengen i gairebé no es mouen.
| |
Escena 10: Genètica
|
PE
|
Apareix un arbre genealògic (Prezi): una parella, el pare bipolar, tenen 3 fills, un d’ells és bipolar
|
Pregunta
|
L’Albert és bipolar i té tres fills amb l’Eva, el Gerard, el Pau i la Paula. Aquesta última pateix bipolaritat.
Hi ha relació?
| |
Escena 11: Genètica
|
PPP
|
S’acosta al pare i es veu una cèl·lula, després el nucli, l’ADN, fins arribar a una tira amb les bases nitrogenades.
|
Explicació
|
En l’ADN de les cèl·lules de l’Albert trobem dues cintes encaixades a través d’uns palets, anomenats bases nitrogenades, els quals, col·locats d’una determinada manera, codifiquen l ADN per crear en l’Albert la bipolaritat.
| |
Escena 12: Genètica
|
PPP/PE/PPP
|
Som a la cèl·lula del pare i es marca amb color la part que hem ensenyat que codifica l’ADN per la bipolaritat; s’amplia aquesta part fins que es vegi tot l’ADN, es fa més gran i es veu l’ADN de la mare. Els ADN de la mare i el pare es trenquen per la meitat i s’uneixen les dues meitats, i en la meitat del pare hi ha el tros de color que codifica l’ADN del fill per la bipolaritat.
|
Explicació
|
Per crear l’ADN de la Paula s’agafa la meitat del pare i la meitat de la mare. La meitat que procedeix del pare, transmet les bases nitrogenades que codifiquen l’ADN per la bipolaritat.
| |
Escena 13: Genètica
|
PE
|
Es veu la unió de les dues meitats d’ADN: la meitat de l’ADN del pare sana (no destacada) i la part de la mare.
|
Explicació
|
Amb els germans de la Paula es va produir el mateix procés, però la meitat del pare que els va arribar no va ser la mateixa.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario